Mastermind

Co to jest Mastermind?

Kiedy chcesz przyspieszyć rozwój własnego przedsięwzięcia, czy projektu, to potrzebujesz wsparcia.

Dziś masz do wyboru wiele dostępnych rozwiązań, które dostarczą Ci niezbędną wiedzę i często także narzędzia oraz wsparcie w ich wdrożeniu. Możesz kupić usługę consultingową lub zabiegać o wsparcie na zasadach mentoringu.

Możesz także zorganizować lub uczestniczyć w spotkaniach Mastermind. Nie znam polskiego odpowiednika, więc będę używał tego określenia, jako nazwy własnej.

Mastermind to zwykle regularne spotkania małej grupy zaufanych osób. Celem tych spotkań jest wymiana doświadczeń, wzajemne wspieranie się i motywowanie członków grupy. Jednak w mojej ocenie, jednym z ważniejszych elementów uczestnictwa w Mastermind’zie, jest otwartość na krytykę. Merytoryczna, krytyczna informacja zwrotna jest jedną z największych wartości, jakie może dać Ci spotkanie z grupą osób zainteresowanych wzajemnym wsparciem i osiąganiem postępów w określonych działaniach.

Jak zacząć?

Dobrą praktyką jest dłuższa chwila spokoju, kartka papieru i coś do pisania. Określ w punktach, co ma być celem takich spotkań. Jaka ma być częstotliwość, forma i jak liczna powinna być grupa.

Na poniższej mapie w dużym skrócie przedstawiłem z jednej strony to, czym dla mnie jest Mastermind, a z drugiej, jak zabrać się za uruchomienie własnej grupy.
W tym odcinku opowiadam o tym w dość zwięzły i krótki, jak na mnie, sposób. Możesz znaleźć w internecie dodatkowe materiały, które mogą poszerzyć Twoją wiedzę na ten temat, jednak podstawy są najczęściej te same i zawierają się w przedstawionej grafice.

We współczesnym świecie dużo mówi się na temat spotkań. Braku efektywności i traceniu czasu. Faktycznie, w bardzo wielu organizacjach występują takie problemy. Zwykle im większa organizacja, tym większy dotyka ją problem nieefektywnych spotkań. W przypadku Mastermind nie ma o tym mowy, dlatego ważne jest trzymanie się określonych zasad, które mogą się różnić w zależności od przyjętego modelu. Modele mogą się od siebie różnić, jednak mają one pewne punkty wspólne:

  1. Zamknięta grupa – zaufani członkowie, różne doświadczenia, otwartość na krytykę i pełne zaangażowanie w trakcie spotkania (często także po sesji)
  2. Sztywny harmonogram – Zaplanowane do przodu spotkania, które nie powinny być odwoływane z uwagi na brak obecności jednego z członków. To można ustalić w wewnętrznym statucie grupy. Pamiętaj, że odwołanie jednego spotkania skutkuje odwołaniem innych, a wtedy spada motywacja i traci się z oczu cel.
  3. Przejrzysta agenda – bez względu na model, spotkania muszą posiadać swoją agendę, która będzie respektowana. Można przyjąć margines, tolerancję, którą wszyscy zaakceptują, żeby członek grupy dokończył wątek, ale też nie będą godzili się na rogadywanie – wtedy wchodzisz w nieefektywną część spotkania.
  4. Tylko konkrety – bo to doprowadza co celu.  Podczas sesji nie ma miejsce na zbyteczne dygresje, czy tak zwane small talk (krótkie pogawędki). To może być element luźnego spotkania przy kawie. Mastermind powinien przebiegać zgodnie z przyjętymi założeniami.

Reasumując:

Jasno określony (zwykle biznesowy) cel grupy i członków

Zamknięta grupa 3 do 5 osób

Przejrzysta i respektowana agenda spotkania

Jedna sesja co tydzień lub dwa

60 – 90 minut czas trwania sesji

Z własnych doświadczeń powiem, że widzę dużą wartość takich spotkań. Różnorodność doświadczeń, otwarta głowa i chęci, to jedyny wkład członków takich spotkań, a obopólnych korzyści znacznie więcej.

Zapraszam też na kanał YouTube:


 

 

DZIĘKUJĘ ZA WSPARCIE SWOIM PATRONOM!

Wszyscy patroni mają dostęp do treści podcastu i wpisów z wyprzedzeniem. Pomagają mi wybierać gości i tematy do podcastu.
Ja dwoję się i troję, żeby za to wsparcie otrzymali jak najwięcej korzyści. Zapytaj ich, a może i ty zgodzisz się dołączyć do tej sympatycznej gromadki.
Wielkie DZIĘKUJĘ
Zbyszkowi,
Michalinie,
Krzyśkowi,
Wiktorowi
Marcinowi (poprosił o link do dowolnej akcji, więc wybrałem tę)
Katarzynie
Marcinowi
Łukaszkowi
Tomkowi (link do akcji charytatywnej)
oraz wszystkim, którzy wolą pozostać anonimowi – Wielkie dzięki!!!

I Ty możesz zostać patronem podcastu. Kliknij poniższy obrazek i zdecyduj.


 

Zapraszam też do zapisania się na podcastowy newsletter!
Wejdź na stronę i przekonaj się, że warto.

Śmiało klikaj obrazek ???

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *