Komunikacja precyzyjna
Im komunikacja bardziej precyzyjna, tym skuteczniejsza, dlatego dzisiaj chcę zwrócić uwagę na najważniejsze elementy komunikacji, które przydadzą się nie tylko w pracy zawodowej, ale także na co dzień.
Kiedy szkolę menedżerów, to często zastanawiamy się, z czego wynikają nieporozumienia w zespołach i między ich członkami. Co takiego wpływa na to, że ktoś powie do Ciebie, że Cię nie zrozumiał, albo zrozumiał to inaczej?
Masz tak czasem? Jeśli tak, to koniecznie przeczytaj ten wpis. Obiecuję, że będzie krótki.
Zacznę od tego, że komunikacja nie polega na mówieniu, a coraz bardziej skłaniam się ku temu, że komunikacja, to przede wszystkim uważne słuchanie. Tu przypomina mi się powiedzenie, które przypisuje się Epiktetowi, Zenonowi z Kition, Sokratesowi, a nawet uznaje się je za stare żydowskie powiedzenie, może nawet znajdziemy je w Internecie wśród starych Chińskich przysłów.
Pierwsza zasada
Nie ma większego znaczenia, kto faktycznie powiedział i czy powiedział te słowa, a rzecz się ma o tym, że nie bez powodu mamy dwoje uszu i jedne usta… Dlatego pierwszą zasadą, o której należy pamiętać, to więcej słuchać niż mówić i słuchać tak, żeby usłyszeć i spróbować zrozumieć.
Druga zasada
Drugim istotnym elementem precyzyjnej komunikacji jest dbałość o jasne, zrozumiałe i proste wysławianie się, co oznacza, że używamy słów powszechnie zrozumiałych i jednoznacznych. Unikamy trudnych wyrażeń, bo może się okazać, że stosujemy je niewłaściwie, lub opacznie interpretujemy i to już wpływa na to, jak jesteśmy rozumiani. Nie oczekuj, że Twój rozmówca będzie czytał między wierszami i domyślał się, o co Ci tak naprawdę chodziło. Kiedy chcesz, aby konkretne zadanie zostało wykonane przez konkretną osobę, to unikaj mówienia:
- ktoś to musi zrobić
- jakoś się to zrobi
- zróbcie coś z tym
Powiedz za to:
- proszę, abyś (mówisz do konkretnej osoby),
możesz położyć większy nacisk na wskazanie, że to ma zrobić właśnie ta osoba, mówiąc:
- zależy mi, abyś to właśnie Ty przygotował, zrobił, itp.
Co ma zrobić ta osoba, również powinno być jasno wyrażone (precyzja wtedy zależy też od doświadczenia, powtarzalności danego zadania, znajomości kompetencji, dotychczasowej współpracy, itp.)
Trzecia zasada
Trzeci obszar komunikacji istotny dla lepszego zrozumienia, to używanie w komunikacji faktów, a nie opinii.
Na ostatnim szkoleniu, które miałem okazję współprowadzić, żeby możliwie najprościej wytłumaczyć, co jest faktem a co opinią, użyliśmy takiego porównania:
- faktem jest wszystko to, co zarejestruje kamera (obraz i dźwięk)
- opinią będzie wszystko inne
Czwarta zasada
Jako czwarty obszar wskazałbym konieczność upewnienia się, że dane zadanie, problem, czy sytuację widzimy tak samo. W przypadku zadania należy poprosić o potwierdzenie, czy osoba zrozumiała, o co została poproszona. Podobnie kiedy Ty usłyszysz, że jesteś o coś proszony i nie masz pewności, czy dobrze to rozumiesz, koniecznie zapytaj lub wręcz powiedz:
- chcę mieć pewność, czy dobrze Cię zrozumiałem, chodzi Ci o to, żebym…
Poprawna parafraza jest istotnym elementem precyzyjnej komunikacji.
Komunikacja to znacznie szerszy aspekt różnych zależności, ale te cztery obszary są kluczowe i warto zaobserwować, jak wyglądają one u Ciebie, szczególnie w kontekście relacji zawodowych, ale i prywatnie mają one bardzo duże znaczenie.
Precyzja w komunikacji, czyli skuteczne komunikowanie się może znacząco poprawić osiągane rezultaty, zmniejszyć stres, zwiększyć satysfakcję z realizowanych aktywności i poprawić relacje.