Lifelong Learning – nigdy nie jest za późno

LifeLong Learning jako Klucz do Rozwoju na Każdym Etapie Życia

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się nad tym, czy istnieje granica wieku, w której przestajemy się uczyć i rozwijać? Otóż, odpowiedź brzmi: nie. LifeLong Learning (LLL), czyli nauka przez całe życie, jest kluczowym elementem naszego osobistego i zawodowego rozwoju, niezależnie od tego, czy mamy 20, 40, czy 60, a nawet 80 lat. Dzisiaj chcę przybliżyć znaczenie Lifelong Learningu i wskazać najważniejsze korzyści płynące z jej praktykowania.

Dlaczego Lifelong Learning jest Ważny?

LifeLong Learning to nie tylko trendy hasło czy nowoczesne pojęcie, ale fundamentalna zasada prowadzenia satysfakcjonującego i pełnego życia. Nasza zdolność do ciągłego uczenia się i rozwijania się ma ogromny wpływ na nasze zdrowie psychiczne, emocjonalne i zawodowe. Oto kilka powodów, dla których warto się uczyć całe życie:

Elastyczność w pracy: W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, umiejętność adaptacji i elastyczności są kluczowe. Ci, którzy stale się uczą i rozwijają, mają większe szanse na osiągnięcie sukcesu zawodowego i awansu. Mają świadomie postawiony, jasny cel związany z chęcią i potrzebą uczenia się określonych zagadnień i rozwijania swoich kompetencji.
Jeśli dostrzegasz potrzeby uczenia się w kontekście rozwoju zawodowego, to z pewnością już wyróżniasz się na tle innych pracowników, a to z pewnością przybliży Cię do celu, jakim może być awans czy podwyżka.

Poznanie nowych technologii: Technologia stale ewoluuje, a ci, którzy pozostają na bieżąco z najnowszymi trendami, mają przewagę konkurencyjną na rynku pracy. Lifelong Learning pozwala na zapoznanie się z nowymi technologiami i umiejętnościami cyfrowymi, co może otworzyć nowe możliwości kariery. Znam kilka osób, które zlekceważyły dynamikę postępu technologicznego spychając się na margines użytkowników nowoczesnych urządzeń. Z podziwem patrzę na starsze osoby, które bez żadnego problemu i oporu operują nowoczesnymi smartfonami, niemalże w pełnym zakresie ich możliwości, a przynajmniej na poziomie typowego użytkownika.

Zwiększenie satysfakcji z życia: Nauka nowych rzeczy może przynieść ogromną satysfakcję i radość. Odkrywanie nowych pasji, zainteresowań i umiejętności może sprawić, że życie stanie się bardziej pełne i ciekawe, nawet w późniejszym wieku. Do tego nauka może pozytywnie wpływać na jakość życia, co będzie efektem ciekawości i głodu poznania, wyjaśniania i rozwiązywania rozmaitych zagadnień. W pewnym momencie życia będziesz interesować się z rozwojem zawodowym, a z czasem będziesz większą uwagę przykładać do jakości życia i troski o ciało i umysł.

Poznanie nowych ludzi: Edukacja przez całe życie to również świetna okazja do poznania nowych osób i nawiązania ciekawych znajomości. Często uczestnicząc w kursach, warsztatach czy wydarzeniach edukacyjnych, możemy spotkać ludzi o podobnych zainteresowaniach i pasjach. Obracanie się w środowisku osób chcących się rozwijać, rozwijających się świadomie i z pasją, sprzyja również Tobie.

Zapobieganie demencji i zanikaniu pamięci: Badania pokazują, że aktywne uczestnictwo w procesie uczenia się może opóźnić procesy starzenia mózgu i zmniejszyć ryzyko demencji i zaniku pamięci w późniejszym życiu. Troska o aktywność mózgu poprzez uczenie się, bodźcowanie i zmuszanie tego organu do wysiłku, to najbardziej efektyny sposób, aby zapewnić sobie sprawny umysł do późnej starości.
Pomocne będzie także włączenie aktywności fizycznej i dobrego, zdrowego pożywienia – to recepta nie tylko na zdrowe, ale i na szczęśliwe życie.

Lifelong Learning to nie tylko sposób na zdobywanie nowych umiejętności czy podnoszenie kwalifikacji zawodowych, ale przede wszystkim sposób na prowadzenie pełnego, satysfakcjonującego życia. Bez względu na wiek czy etap życia, nigdy nie jest za późno, aby rozpocząć swoją edukacyjną podróż. Dlatego zachęcam Cię do ciągłego poszukiwania nowej wiedzy, eksplorowania nowych obszarów i rozwijania się przez całe życie. Bo tak, nigdy nie jest za późno, aby zacząć.

Podcast do czytania:

Dzisiaj zapraszam do rozmowy o lifelong learning, czyli o potrzebie… O zasadności uczenia się przez całe życie. Z tego odcinka dowiesz się, co daje uczenie, w jaki sposób uczyć się, jak ono działa na mózg i dlaczego warto to robić. Pozwól, że zacznę od takiego cytatu, którego autorem jest Heraklit z Efezu, a ten cytat brzmi, że nie wystarczy dużo wiedzieć…

Ażeby być mądrym. Jakby to wyprostować, czy powiedzieć jeszcze prościej, że wiedza nie jest równa mądrości. Wiedza to jest tylko to, albo aż to, co przyswoiłeś, przyswoiłaś, przeczytałaś, przesłuchałaś. Natomiast wiedza, Jeżeli do tej wiedzy dodasz doświadczenie, dodasz wdrażanie pewnych rzeczy, czas, który będzie upływał w ramach tego, jak ta wiedza będzie przez ciebie pożytkowana, no to ona z czasem, można będzie powiedzieć, zamieni się w twoją mądrość, bo w moim odczuciu, tak ja widzę mądrość, to jest wiedza, Plus doświadczenie i to powoduje, że możemy mówić o kimś, że jest mądry, bo jest doświadczony, ma dużą wiedzę, ma bagaż doświadczeń.

Oczywiście jedno drugiego nie wyklucza, natomiast znam osoby, które są wykształcone, natomiast doświadczone. Nie mogę powiedzieć, żeby były wybitnie mądre na przykład, więc dlatego zachęcam już teraz na wstępie, aby wdrażać różne rozwiązania. Jeśli o sobie mogę powiedzieć, to zaczynając słuchać podcastów, słuchałem podcastów o finansach osobistych.

Wtedy mnie to interesowało, bo nie miałem tej wiedzy w głowie, ale nie wystarczyło, że posłuchałem i już wiedziałem, że jest coś takiego jak finanse osobiste. Ja po prostu to wdrożyłem. Zacząłem inaczej patrzeć na finanse, zacząłem prowadzić budżet domowy, zacząłem, czy odkładałem pewne kwoty, najpierw spłaciłem takie najważniejsze i najgłupsze zobowiązania.

No i można powiedzieć, że jestem mądrzejszy w związku z tym. Natomiast na pewno nie mogę powiedzieć o sobie, że w kontekście finansów osobistych jestem mądry. Jestem myślę na początku drogi po tych pięciu latach, natomiast wdrożyłem Jestem mądrzejszy niż byłem 5 lat temu i do tego namawiam, aby wdrażać różne rozwiązania, o których czytasz Czy na temat których słuchasz.

Ale też zachęcę do tego, żeby już teraz, po tym jak przed chwilą mówiłem o cytacie Heraklita z Efezu, ja oczywiście wrzucę teraz ten cytat w formie graficznej do opisu tego odcinka podcastu na stronie rozwójosobisty.pl Do której odwiedzania Ciebie zachęcam, bo na przykład w dwóch ostatnich odcinkach rozmów z gośćmi można było po przesłuchaniu tej rozmowy, ja to tak w cudzysłowie nazwę, zawalczyć o książkę, ponieważ rozmawiałem z autorami książek, więc oni przeznaczyli dla słuchaczy w formie nagrody, powiedzmy tak, dla aktywnych słuchaczy swoje książki, więc zachęcam do tego, aby Aby słuchać i aby uczestniczyć w tym procesie wygrywania książki, tak to nazwijmy.

Ale teraz chcę przeczytać ci inny cytat, w cudzysłowie cytat. Podstawowym problemem cytatów w internecie jest to, że bardzo trudno zweryfikować ich autentyczność. Podpisane Abraham Lincoln. Oczywiście to jest mem, natomiast bardzo mądry mem, bo faktycznie bardzo łatwo posługujemy się cytatami, bardzo łatwo się powołujemy na autorów tych cytatów.

Natomiast ja nie mam pewności, bo nie znam źródeł, które by autentyczność cytatu Heraklita z Efezu… Potwierdziły. Niemniej jednak cytat mądry i zapewne można go odnaleźć w jakichś papirusach, natomiast ja korzystałem z biblioteki internetowej cytatów Posłużyłem się nim, natomiast faktycznie wiele cytatów warto poddawać w wątpliwość.

Nasz mózg bardzo łatwo przyjmuje te różne prawdy, nie mówię tu już tylko w kontekście samych cytatów, różne prawdy, jako prawdy prawdziwe, najprawdziwsze, dlatego że mózg generalnie nie lubi się wysilać. Ten mały organ ma się zaledwie 2% masy ciała, który jako ciekawostkę powiem spala aż 20% energii całego ciała.

Jego głównym celem jest utrzymanie nas przy życiu, nas jako ludzi, nas jako gatunku, więc nie lubi niepotrzebnie marnować energii i przyjmuje, szczególnie ten mózg gadzi, że to co widzi, to co słyszy przyjmuje za prawdę, dopiero później, kiedy się uruchamia ten mózg logiczny, Kiedy zadajemy sobie pytania, kiedy poddajemy wątpliwość, kiedy uruchamiamy czy wypracowujemy w sobie taką zdolność do krytycznego myślenia, wtedy dopiero pojawiają się takie pytania w jaki sposób mogę to zweryfikować?

Czy to aby na pewno jest prawda? Jak mogę się przekonać, że to jest prawda? Bo pamiętaj, że o faktach możemy mówić jako o prawdzie, natomiast o fakcie możemy mieć zgoła różną opinię. Ja podczas tego wystąpienia dałem taki przykład, że jeżeli jedna grupa ludzi… Będzie stała u dołu cyfry 6, a druga grupa u góry cyfry 6, to oni patrząc na te same cyfry będą fakt widzieli w różnym ujęciu.

Jedna grupa będzie widziała szóstkę, druga grupa będzie widziała dziewiątkę. No i mogą się o to spierać, która wersja jest prawdziwa, natomiast w spieraniu się nie chodzi o to, aby przekonać do swojej racji, ale żeby poznać argument drugiej strony i być może zrozumieć ten punkt widzenia i być może przyjąć jakieś argumenty do zrozumienia czy do wdrożenia do tego, że ta inna, ta druga strona również może mieć w tym kontekście rację.

Stąd myślę, że ten mózg warto trenować, a o tym jak go trenować powiem za chwilę. Przytoczę jeszcze inny cytat w ramach tego, dlaczego mózg warto trenować, bo my niezwykliśmy go trenować zaraz po tym, jak skończyliśmy szkołę, ale też dlatego, że ta szkoła niekoniecznie zachęcała nas do tego, aby się uczyć.

Ja myślę, że wiele osób, które skończyły szkołę, a co najmniej wyszły ze szkoły podstawowej, to poszły do szkoły średniej, jakakolwiek by ona nie była, bo trzeba, bo jest obowiązek nauczania. Uczenia się, natomiast nie chodzi o to, żeby iść i odnajdować tam jakąś radość uczenia się czy potrzebę uczenia się, to myślę, że jakieś drobne wyjątki mogą się pojawić tylko w tym kontekście, ale jest taki cytat Alberta Einsteina.

Znowu mogę powiedzieć, Że to rzekomo Albert Einstein jest jego autorem. Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek. Koniec cytatu. Natomiast myślę, że zgodzisz się ze mną, że w bardzo wielu obszarach, przedmiotach, szkołach jest to jednak ciężki obowiązek i uczymy się wręcz pod przymusem, bo nie zdasz, bo nie będziesz miał dobrej pracy czy tam jakiejkolwiek pracy, więc uczymy się.

Dopiero z czasem przychodzi taka refleksja, że może jednak warto się uczyć, natomiast myślę, że… Ale poruszyłbym jeszcze jeden punkt w kontekście uczenia się, bo my wszyscy w szkołach, jak dobrze pamiętam, mieliśmy zadawaną pracę domową. Teraz to się troszeczkę zmienia, natomiast nie chodzi o to, czy to jest praca domowa, czy nie.

No trzeba się czegoś nauczyć i nauczyciele bardzo chętnie mówią tak. Czego się trzeba nauczyć, natomiast bardzo rzadko spotykamy nauczycieli, którzy powiedzą, jak się nauczyć. Dopiero w późniejszym wieku, kiedy mamy większą świadomość i taką wewnętrzną potrzebę uczenia się, o czym za chwilkę też powiem, no to wtedy nagle dociera do nas, że jest coś takiego jak piramida uczenia się, że jest coś takiego jak cykl Kolba, że jest coś takiego jak krzywa uczenia się.

I wtedy na przykład przy okazji tej piramidy uczenia się możemy rozmawiać o tym, że możemy się uczyć poprzez słuchanie, poprzez Poprzez czytanie, poprzez słuchanie i czytanie, poprzez demonstrowanie, pokazywanie czegoś na jakimś przykładzie, poprzez dyskusję, ale też poprzez wdrażanie, do czego gorąco namawiałem i ten najbardziej wydaje się efektywny sposób uczenia siebie to uczenie innych, czyli takie połączenie trochę wdrażania, trochę demonstrowania, Zastosowania tego, o czym wcześniej czytaliśmy, słuchaliśmy, co być może już demonstrowaliśmy i o czym wcześniej sami dyskutowaliśmy, a nawet wdrożyliśmy w konkretnych przypadkach, możemy o tym uczyć i to jest już wtedy ten najwyższy stopień, największa efektywność uczenia się.

I mówię to w kontekście Nie tyle samej efektywności uczenia się, bo myślę, że to warto robić, czyli tak jak rozmawialiśmy z Asią w odcinku o sketchnotingu, żeby nie tylko notować to, co przeczytaliśmy, czy czego przesłuchaliśmy, ale na przykład wykorzystywać jakieś elementy graficzne, ikonografie, słoneczka, buźki uśmiechnięte, czy jakiekolwiek inne buźki, żarówki, do tego, żeby podkreślać wymowę czy ważność pewnej książki.

Intencji, reguły, pewnego fragmentu wiedzy, który chcemy przyswoić w jakimś konkretnym celu. Mózg, jak powiedziałem, nie do końca lubi się wysilać, ale dobrze jest go trenować po to, aby tworzyć nowe połączenia synaptyczne, aby ta sieć neuronów była cały czas aktywna. To jest jakby znowu fakt udowodniony naukowo, że Owszem, mózg się starzeje, natomiast dotychczas było przyjęte, że mózg się starzeje, czyli nie tworzą się nowe połączenia neuronalne w pewnym wieku, więc nie warto jakby nic z tym zrobić.

To jest niestety mit, albo na szczęście jest to mit. Warto pracować nad swoim mózgiem do późnej starości po to, aby był on sprawny, aby dostarczyć nam… Nie tylko sprawności takiej umysłowej, ale zarazem dbać o tę sprawność fizyczną, no bo to się trochę łączy. Żeby sprawny był mózg, warto uruchomić aktywność fizyczną.

Tutaj przytoczę takie badanie, że na dwóch grupach starszych osób zrobiono właśnie taki eksperyment. Podzielono te grupy na dwie grupy. Te grupę podzielono na dwie grupy. Jedna grupa była poproszona o regularną aktywność w postaci na przykład spacerów. A druga o inną aktywność już tak nieangażującą fizycznie.

I po roku zrobiono porównanie tych badań, porównanie tych dwóch grup i okazało się, że grupa, która aktywnie uczestniczyła w takich zajęciach fizycznych, w tym spacerowaniu tak naprawdę, Miała dużo lepszą zdolność kojarzenia faktów, była bardziej sprawna umysłowo, co udowodniły też testy na IQ, na inteligencję, od tej grupy, która była, czy prowadziła bardziej statyczną formę życia, więc jakby ta aktywność jest też czymś takim, co nam zapewni, czy przyczyni się, może się przyczynić do tego, że ten mózg dłużej będzie Sprawny.

Wysilanie mózgu, czyli różne zagadki logiczne, analizy, podejmowanie decyzji w oparciu o jakieś analizy, to jest wszystko to coś, co zmusi mózg do tworzenia nowych połączeń neuronalnych, do sięgania do pewnych Zapisów w tej pamięci, które można wykorzystać na potrzeby tych przyszłych analiz. Warto dbać oczywiście też o dietę, o to, co jemy, jak często jemy, kiedy jemy, po to, aby te 25% energii, które ten organ spożywa, były dobrą energią.

I kolejne ciekawe badanie. Ponoć uczenie się języków obcych bardzo dobrze robi nam mózg, więc w każdym wieku można się uczyć języków. Myślę, że bycie poliglotą jest czymś, co jeszcze cały czas ludzi może wyróżniać. Coraz częściej znamy przynajmniej dwa lub trzy języki poza językiem ojczystym, ale tak naprawdę niewiele osób zna więcej niż trzy do pięciu języków, czyli to już można wtedy powiedzieć, że ktoś jest pewnie poliglotą.

Więc dbajmy o swój mózg w kontekście świadomego uczenia się, bo oczywiście, że uczyć można się wszystkiego. Można się uczyć, jak wspomniałem, organizowania swoich finansów osobistych, ale myślę, że można się uczyć również dbania o relacje. Można się uczyć takiej samokontroli, znalezienia takiego wyważenia w życiu na przykład.

Można się uczyć tego, w jaki sposób dobrze się regenerować, na przykład troszczyć się o sen. A propos wrzucę w opis tego odcinka podcastu webinar, który poprowadzi Gosia Machniewicz, W kontekście tego, w jaki sposób sen może wpłynąć na jakość naszego życia. O diecie już mówiłem, ale można się nauczyć tego, co naszemu organizmowi pomaga, co jest wartościowe i co warto jeść, a co nie.

Na przykład co jest jedzeniem śmieciowym, co jest jedzeniem wysoko przetworzonym. O językach mówiłem, o muzyce mówiłem. Tych rzeczy naprawdę jest bardzo, bardzo wiele, ale zdaję sobie sprawę z tego, że rzeczy, których można się nauczyć, jest, bym powiedział, chyba zbiór niezamknięty. W sensie jest tego tak wiele, że nawet ciężko sobie to wyobrazić, ilu rzeczy jest.

I o czym można się nauczyć, ale tak naprawdę nasze możliwości uczenia się w kontekście potrzeb i samych możliwości przyswajania wiedzy są dość ograniczone. To gdybyś sobie taki rysunek wyobraził, że mamy olbrzymią stertę kamieni, żwiru takiego, różnej wielkości kamieni, A to, czego ty się w życiu możesz nauczyć, to jest tak naprawdę słoik tych kamieni, czy powiedzmy, nie wiem, tam mniejsze wiaderko.

I teraz chodzi o to, aby się umiejętnie uczyć, czyli uczyć tego, co w danym momencie na przykład czego potrzebujesz, albo uważasz, że może ci pomóc, albo po prostu masz taką chęć, taką… Potrzebę wynikającą z jakiejś pasji, a nie z potrzeby rozwoju osobistego czy rozwoju zawodowego. Czegoś, co ci może dać realne korzyści, tylko po prostu chcesz się tego nauczyć.

Chcesz się nauczyć kaligrafować, chociaż niczego w życiu ci to nie ułatwi na przykład. Możesz przyjąć takie założenie. Chcąc powiedzieć o swoim przykładzie wygodnego pracownika korporacji, który zaniedbał swój rozwój kilka ładnych lat temu. Aż zacząłem słuchać podcastów, wtedy to się wszystko zmieniło do tego stopnia, że byłem naprawdę bardzo mocno nakręcony na rozwój i popełniłem, podobnie jak w swoim podcaście, również i w tej materii popełniłem mnóstwo różnych błędów, ale wyciągałem jakieś wnioski z tych błędów, co też jest myślę bardzo istotne, bo można popełniać błędy i wniosków nie wyciągać i dalej popełniać te same błędy.

A tutaj jednak warto taką lekcję… Odrobić i wdrożyć pewne zmiany na przyszłość ja z kolei do poznania swoich potrzeb albo do poznania tego Czego dobrze byłoby, żebym się nauczył, wykorzystuję różnego rodzaju badania psychometryczne, psychoosobowościowe, jak ja chcesz, tak możesz je nazywać. I posłużę się tu jednym z przykładów, czyli jednym z badań, czy to już wyników badań.

Chodzi mi o badanie potocznie zwane galupem, czyli Clinton’s Trend. I chcę powiedzieć, że moje top 5, przypomnieć, bo niektórzy być może znają ten podcast i kojarzą. Top 5 moje na przykład, ale u mnie to wygląda tak, że numer jeden to komunikatywność, później bliskość, maksymalista, empatia, rozwaga, ale też trochę później, już niedaleko później mamy na przykład, czy mam, rozwijanie innych, więc to też jest bardzo wysoko, bo to jest siódmy talent, a szósty to wiara w siebie, więc u mnie tak naprawdę…

Nagromadziło się więcej talentów w takiej domenie wpływania, ale też całkiem duża później domena to budowanie relacji. I teraz co ja w związku z tym mogę zrobić? Mogę taki test wrzucić do szuflady i po prostu wiedzieć, że moim talentem numer jeden jest komunikatywność, mam w top 5 bliskość i empatię, czyli można powiedzieć, że jestem człowiekiem mężczyzną wrażliwym, ale mam też rozwagę i maksymalistę, które Trzymają mnie gdzieś tutaj na ziemi i nie pozwalają się za bardzo rozlecieć.

Otóż ja przeczytałem, ile mogłem przeczytać, ile potrzebowałem tak naprawdę przeczytać, bo mogłem przeczytać pewnie znacznie więcej, o komunikatywności na przykład i wykorzystałem ten talent właśnie po to, aby rozwijać tę komunikatywność, tudzież wykorzystać może tę komunikatywność, bo rozwijać swoją drogą.

No i dlatego na przykład jest od pięciu lat ten talent. Podcast, ale też jest drugi podcast bajkowy, w którym czytam bajki dzieciom, tam uczyłem się, tam pracowałem, to jest mój taki warsztat pracy nad dykcją, nad tym w jaki sposób mówić, jak mówić wyraźnie, mówić zrozumiale, jak mówić ciepłym, przyjemnym głosem, rzekomo taki jest, więc wykorzystuję to, ale poszedłem dalej, ponieważ mam Tak jak powiedziałem, również domenę budowania relacji, a w niej talentem siódmym jest rozwijanie innych, jest też wiara w siebie, więc wierzę w siebie, wierzę w swoje silne strony, więc staram się dzielić tą wiedzą nie tylko poprzez podcast, ale poprzez sale szkoleniowe, poprzez warsztaty, które prowadzę, poprzez wystąpienia publiczne właśnie, no bo właśnie to jest temat jednego z ostatnich wystąpień o relacjach.

Lifelong learningu, czyli o potrzebie uczenia się całe życie. Więc wykorzystanie swoich mocnych stron na potrzeby swojego rozwoju, na potrzeby swojego rozwoju zawodowego, na potrzeby realizacji swoich marzeń i pasji, to jest myślę dosyć świadoma potrzeba uczenia się. Bo można, znowu wracając do mnie, co ja z tym talentem komunikatywność mogę zrobić?

No właśnie mogę pracować nad tą komunikacją. Jak ją wykorzystać? W jakich dziedzinach mogę ją wykorzystać? Wykorzystać, co ona może mi dać. I połączyłem kropki. No i teraz dzięki tym talentom możesz tego właśnie posłuchać w tym podcaście. Podoba ci się to, czego słuchasz? Postaw mi wirtualną kawę. Link znajdziesz w opisie odcinka.

A teraz pozwól, że dam ci inny przykład jeszcze, gdzie mogę porównać dwie płaszczyzny. Z jednej strony sposób edukowania, A z drugiej strony potrzebę edukowania i jak to się zmienia. Kiedy 20 lat temu byłem na uczelni i skończyłem ją na poziomie licencjata, skończyłem ją, bo już miałem dosyć uczenia się i nie czułem jakby wartości z tego.

Taki przykład o biznesie wykłady prowadził pan, który jeździł takim dosyć starym samochodem i nosił taki znoszony garnitur. Oczywiście nie powinno się człowieka oceniać po wyglądzie, ale niemniej wszyscy to robimy. A wtedy jako młody człowiek no nijak nie mogłem połączyć tych kropek, że ten człowiek Wie o czym mówi, jeśli chodzi o kwestie biznesu, z tej praktycznej strony, z tego praktycznego doświadczenia, zapewne przeczytał wiele mądrych książek i ma dużą wiedzę teoretyczną, ale nie kupowałem tego, że jest to przełożenie na praktykę, po tym, w jaki sposób się prezentował ten człowiek.

Natomiast, no i oczywiście było tam więcej przedmiotów, które wtedy na kierunku marketing i zarządzanie totalnie mi jakoś nie pasowały, Ale okej, do dzisiaj tak bywa, że rama programowa mówi, że pomimo, że kierunek jest taki, to jednak musi się tam znaleźć grupa takich, a nie innych przedmiotów. Ale co chcę powiedzieć, po 20 latach wróciłem, jak wiecie, ci, którzy wiedzą, to wiedzą, wróciłem do szkoły po to, aby dla siebie skończyć ją tytułem magistra.

I poszedłem po pierwsze sam, świadomie wybrałem kierunek, wiedziałem do jakiej szkoły, wiedziałem po co, wiedziałem co chcę osiągnąć tym czymś. Sam sobie za te szkoły oczywiście też płaciłem, ale jaka była zmiana w postawie? Ja siadałem często w pierwszych ławkach, ja często angażowałem się w danych zajęciach, podnosiłem rękę, wychodziłem, jeśli trzeba było wyjść, coś zaprezentować i dzięki temu też m.in.

temu swojemu podejściu do uczenia się, Dobrze obroniłem pracę dyplomową, pracę magisterską, ale co jest jeszcze ważne, to to, że wszyscy wykładowcy na tej uczelni to byli praktycy. Jeśli gość opowiadał o Lean Management, notabene gość tego podcastu, to on był praktykiem. Ma lata doświadczenia w prowadzeniu projektów linowych, może tak bym powiedział.

Jeśli ktoś mówił o marce osobistej, no to profesor Mróz na przykład uczestniczył w wielu projektach budowania strategii dla marek na przykład tutaj lokalnych z Wielkopolski. Jeżeli mówiliśmy o księgowości biznesowej, To prowadził to człowiek który zjadł na tym zęby można powiedzieć jeśli chodziło o prawo pracy to również prowadził to mecenas który wielokrotnie brał udział w sprawach w sądzie nie jest stricte teoretykiem tylko jest praktykiem i wszyscy tacy wykładowcy na tej uczelni byli i myślę że na wielu W wyższych uczelniach dzisiaj mamy bardziej doświadczenie z praktykami niż z osobami, które po prostu potrafią uczyć.

Czyli ci praktycy z kolei może nie mają do końca umiejętności dydaktycznych, może je wypracowują, ale mają to, To coś, co ja kupuję, czyli są autentyczni w tym, czego prezentują. I to myślę, że też jest istotne, ale istotne jest również to, w jaki sposób ja do tego podchodziłem. Myślę, że niektórzy moi młodzi koledzy i koleżanki w wieku dwudziestu kilku lat mogą podchodzić do tego tak, jak ja podchodziłem dwadzieścia lat.

Natomiast ja na to patrzyłem już zupełnie inaczej. I tu w kontekście uczenia się, świadomego uczenia się, warto… Warto o tym pamiętać. O czym jeszcze warto pamiętać? O tym, jakie benefity wychodzą z tego, że się czegoś uczymy. Przede wszystkim budujemy na pewno swoją pewność siebie. Budujemy poczucie własnej wartości.

Budujemy nowe umiejętności. Pracujemy nad rozwojem zawodowym, nad rozwojem osobistym. Tak jak powiedziałem wcześniej, pracujemy nad dobrymi relacjami, nie tylko prywatnymi, ale również zawodowymi. Dbamy o ten mózg sprawny, o tym też już dzisiaj mówiłem, o tą życiową równowagę, generalnie o lepsze zdrowie.

Wspominałem też o niezależności finansowej, jeżeli ogarniamy budżet domowy, no to zapewne będzie nam trochę łatwiej tę niezależność finansową osiągnąć. I… Dzięki temu wszystkiemu, temu świadomemu uczeniu się potrafimy sobie zadawać pytania, które wzbudzają w nas taką zdolność myślenia krytycznego, o czym mówiłem, bo ja na tym wystąpieniu użyłem takiej prostej prezentacji, takiego prostego przykładu, pokazując i mówiąc o tym, że wszystko co widzimy to jest tak naprawdę tylko perspektywa.

I jeżeli popatrzymy na to z innej strony, to możemy nadać temu czemuś, na co patrzymy, zupełnie nowy wymiar, zupełnie nowy sens. Ja wrzucę do opisu tego odcinka podcastu na stronę rozwój osobisty dla każdego łamane przez RODK272. Wrzucę tę grafikę, o której teraz mówię, żeby zbudować to wyobrażenie, czy pomóc wam wyobrazić sobie, dlaczego…

Warto zdawać sobie sprawę z tego, że to, na co patrzę, jest tylko perspektywą. I na koniec dwie rzeczy. Ostatni cytat i moja prośba. Zacznę od cytatu. Panie, daj mi cierpliwość, abym umiał znieść to, czego zmienić nie mogę. Daj mi odwagę, abym umiał konsekwentnie i wytrwale dążyć do zmiany tego, co zmienić mogę.

I daj mi mądrość, abym umiał odróżnić jedno od drugiego. Marek Aureliusz Myślę, że warto troszczyć się o to, aby wzbudzać w sobie taką potrzebę poddawania w wątpliwość, właśnie rozróżniania tego, co jest dobre, a co złe, co mogę zmienić, a co powinienem zaakceptować, kogo do siebie dopuszczać, a kogo od siebie odsunąć, czy ten cel, który realizuję jest celem moim, czy celem zapożyczonym i warto popracować nad swoim celem.

Pytań, zadaj sobie tyle, ile chcesz. A teraz moja prośba. Którą trochę już wymieniłem na początku, ale zamykając ten odcinek podcastu powiem też o tym. Proszę Cię, cokolwiek będziesz czytać, cokolwiek będziesz oglądać, czegokolwiek będziesz słuchać w niedalekiej przyszłości, postaraj się wyciągnąć z tego choćby jedną małą, drobną rzecz, którą wdrożysz, którą przetestujesz, którą ocenisz, co ona Ci zrobiła.

Czy zrobiła Ci dobrze, czy zrobiła Ci źle w życiu. Tak jak ja wdrożyłem… I realizuję nadal kwestie związane z finansami osobistymi, wdrożyłem budżet domowy i pracuję z nim i to była dla mnie ogromna zmiana, za co bardzo często mówię, że dziękuję twórcom tych podcastów, ale też dziękuję podcastom jako medium, że w ogóle istnieją i można z nich czerpać inspiracje, wiedzę, rozrywkę również.

Dlatego wdróż czy wdrażaj. Choćby pojedyncze małe rzeczy z tego, co obejrzysz, z tego, co poczytasz, z tego, co posłuchasz. I to tyle na dzisiaj.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *