Efektywne uczenie się
Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, dlaczego niektórzy ludzie uczą się szybciej i efektywniej niż inni? Sekret leży w prawidłowym stosowaniu czterech filarów efektywnego uczenia się: uwagi, aktywnego zaangażowania, informacji zwrotnej i snu. Spróbujmy zrozumieć, jak te elementy wpływają na proces nauki.
Gościem tego odcinka podcastu jest Marcin P. Stopa – Head of NeuroResearch w Neuroinsight Lab, Learning and Development Partner w SeeWidely oraz Twórca NeuroEfektywnie 🧠. Specjalizuje się w zakresie neuronauk i ich zastosowań w badaniach biznesowych oraz nauce i rozwoju ludzi dorosłych przez NanoLearning. Jak się słusznie domyślasz dzisiaj rozmowa toczy się wokół neuronauki i efektywnego uczenia się. Niech zaproszeniem do wysłuchania naszej rozmowy będzie skrótowe przedstawienie 4 fundamentów efektywnego uczenia się.
1. Filar – Uwaga (Skupienie)
Pierwszym filarem efektywnego uczenia się jest uwaga. Nasz umysł jest jak reflektor – może skierować swoje światło na jeden obiekt, umożliwiając nam skupienie się na nim. Skupienie to klucz do głębokiego zrozumienia i przyswojenia wiedzy. Rozproszone, nieskupione myśli często prowadzą do powierzchownej nauki, która zwykle jest szybko zapominana. Techniki, takie jak medytacja, ćwiczenia oddechowe czy technika pomodoro, mogą pomóc w poprawie uwagi.
2. Aktywne Zaangażowanie
Kolejny filar to aktywne zaangażowanie. Jest to proces, w którym uczący się angażuje się w naukę, uczestniczy w niej aktywnie, zamiast być biernym odbiorcą informacji. Można to osiągnąć poprzez ćwiczenia, tworzenie notatek, dyskusje, nauczanie innych czy rozwiązywanie problemów. Aktywne zaangażowanie pomaga utrwalić wiedzę w pamięci długotrwałej, tworząc mocniejsze i bardziej złożone połączenia neuronalne.
3. Informacja Zwrotna
Informacja zwrotna, to kolejny kluczowy element efektywnego uczenia się. Bez informacji zwrotnej trudno jest ocenić, czy nauka idzie w dobrym kierunku. Tutaj przyda się uważność, wnikliwość i upewnianie się, co do słuszności i prawdziwości zdobywanych i przyswajanych informacji.
4. Sen (Przetwarzanie i Zapamiętywanie)
Ostatni, ale nie mniej ważny filar to sen. To w trakcie snu nasz mózg przetwarza i przenosi informacje z pamięci krótkotrwałej do długotrwałej. Niewystarczający sen może znacznie zaszkodzić naszej zdolności do nauki i zapamiętywania informacji. Dlatego tak ważne jest, aby zadbać o regularny i wysokiej jakości sen. Więcej na temat snu możesz usłyszeć w rozmowie z Mateuszem Majchrzakiem w odcinku 138.
Pamiętaj, że te cztery filary efektywnego uczenia się są ze sobą powiązane. Uwaga pomaga skupić się na materiale do nauki, aktywne zaangażowanie umożliwia głębsze zrozumienie i utrwalenie informacji, informacja zwrotna pozwala na korektę błędów i poprawę, a sen umożliwia przetwarzanie i długotrwałe przechowywanie informacji. Efektywne uczenie się nie jest więc kwestią jednego triku, ale zastosowania tych czterech elementów w praktyce.
Wszystko to nie jest łatwe i wymaga świadomego podejścia. Jednak z czasem, poprzez praktykę i konsekwencję, te strategie stają się naturalną częścią procesu uczenia się. W efekcie nauka staje się łatwiejsza, przyjemniejsza i przede wszystkim efektywna.