To takie proste, a zarazem dość trudne, że podejmujemy się tego w wyjątkowych chwilach i w związku z ważnymi wydarzeniami.
PLANOWANIE
W większości domów codzienne planowanie sprowadza się do sporządzania listy zakupów, ale przy ważniejszych wydarzeniach, jak ślub czy budowa domu potrafimy uruchomić nieznane dotąd zdolności planistyczne – dlaczego tylko wtedy? Bo to jest dla nas ważne.
Dlaczego każdy dzień nie jest tak samo ważny?
Z pewnością dlatego, że codzienne czynności są dla nas tak oczywiste, iż szkoda nam czasu na planowanie tychże.
Niestety nawet przy tych codziennych czynnościach zdarza nam się zapomnieć, pominąć z pozoru błahe tematy, które jednak kiedyś muszą zostać zamknięte i wtedy nie rzadko okazuje się, że minął termin odpowiedzi na pismo, że naliczono odsetki, że okazja już nieaktualna, itp.
Z pozoru błahe z czasem kosztowne lub przykre – ja także doświadczałem wspomnianych powyżej. Jak zatem radzić sobie z codziennymi, często bagatelizowanymi zagadnieniami, żeby po jakimś czasie nie odbiły nam się czkawką?
Moje sprawdzone rady:
- Notuj! Zapisz OD RAZU najlepiej w jednym miejscu co powinieneś zrobić. Na przykład do kiedy masz odpisać na urzędowe pismo. Zachował list przewodni, żeby powołać się na numer sprawy. Najlepiej ustalić jedno miejsce, gdzie leży notes (kalendarz) i teczka spraw bieżących. Naucz się często tam zaglądać i kontrolować swoje postępy.
- Lista „to do” (do zrobienia). Najlepiej każdego dnia spisuj nowe tematy i wykreślaj już załatwione. Niech to będą proste sprawy do szybkiego i łatwego rozwiązania. Jeśli jesteś zwolennikiem aplikacji to masz bardzo duży wybór – ja osobiście polecam Evernote. Jednak wiele osób utrwala sobie zadania wpisując je ręcznie do notesu czy kalendarza. Wybór należy do Ciebie i nie zmuszaj się do zmiany preferowanych przez zwyczajów bo ktoś tak Ci powiedział.
- Nie planuj zbyt wielu zadań na jeden dzień. Jeśli siadasz do tego pierwszy raz może Cię przytłoczyć ilość spraw do załatwienia. Tak zwykle będzie jeśli dobrze się do tego przygotujesz wyciągając wszystkie „kwity” z ostatnich tygodni. Wtedy bobrze jest spisać każde zadanie na osobnej małej karteczce. Po co? Jak już spiszesz wszystkie zadania to poukładaj kartki najpierw według terminu do kiedy powinno być zakończone zadanie, a następnie według znaczenia. Powinieneś listę zbudować w taki sposób, że zadania najważniejsze z najkrótszym czasem pozostałym na załatwienie będą na początku Twojej listy. Naturalnie wtedy te mniej ważne zadania z najdłuższym czasem pozostałym na ich zamknięcie będą zamykały Twoją listę. Przepisz je teraz do kalendarza lub notesu zapisując daty do kiedy musisz je zamknąć.
Można rozpisywać sposoby na planowane zadania bardziej drobiazgowo jednak nie jest istotne to, jak drobiazgowo spisane są zasady ale jak dokładnie są realizowane.
Naczelną zasadą jest czas jaki poświęcisz na planowanie. Na spisywanie zadań i podzielenie ich optymalnie dopasowując do możliwości związanych z realizacją.
Pamiętaj – „każda podróż zaczyna się od pierwszego kroku” i planowanie zaczyna się od spisania pierwszych zadań i satysfakcji z wykreślania zamkniętych tematów.